Architekci są wszechstronni: kreatywność, szeroka wiedza techniczna i zdolność do wielozadaniowości są nieodłączną częścią ich profesjonalnego zestawu narzędzi. Co ich inspiruje? Co ich napędza? I jak realizują swoje wizje? W tej nowej serii artykułów newslettera zagłębiamy się we współczesne kreatywne umysły i rozmawiamy o pasjach i wyzwaniach, zaczynając od Russella Pottera, współzałożyciela SODA Studio w Londynie, który omawia punkt wyjścia praktyki, przeszłe i bieżące projekty oraz wpływ różnych dyscyplin artystycznych.
Architekci Russell Potter i Laura Sanjuan współzałożyli SODA Studio w 2012 roku z wizją wyeliminowania hierarchii, jeśli chodzi o proces projektowania: "Chcieliśmy mieć platformę, na której wszystkie głosy w studio byłyby weryfikowane" - mówi Potter - "Inną rzeczą było to, że chcieliśmy po prostu pracować z ludźmi, których lubimy. Ważne jest dla nas, aby mieć klientów, z którymi będziemy się dogadywać".
Dla Sessions Arts Club, studio SODA przekształciło XVIII-wieczny budynek sądu we współczesny klub członkowski. © Beth Evans
Inspiracja pochodzi nie tylko ze środowiska już zabudowanego, ale także z innych dyscyplin artystycznych, takich jak muzyka, moda czy malarstwo - mówi Potter. Przykładem tego jest Sessions Arts Club, "ukryta przystań dla kreatywnych umysłów", mieszcząca się w starej jadalni dla sędziów w dawnym budynku sądu z XVIII wieku.
Setki lat później SODA nadała lekkości temu pięknemu i wiekowemu budynkowi, a także zasiadała w komitecie muzycznym klubu, aby zapewnić idealną playlistę i dzieła sztuki towarzyszące doświadczeniom architektonicznym. W przypadku typografii SODA oddała hołd XIX-wiecznej literaturze - w końcu budynek Old Sessions House pojawia się w powieści Charlesa Dickensa - Przygody Olivera Twista, wykorzystując techniki analogowe, takie jak folia typograficzna na gorąco i ręcznie malowane oznakowanie.
W ramach projektu Walker's Court przywrócono oznakowanie Raymonda Revuebara. © Jack Hobhouse
W Walker's Court w londyńskim Soho, gdzie SODA wykorzystała lokalną historię jako inspirację, doceniono sztukę innego rodzaju, a mianowicie komedię i teatr. Firma zrealizowała szereg przestrzeni, w tym teatr Boulevard, sklepy, kluby nocne i bary, apartamenty mieszkalne i przestrzeń biurową na dachu. Dwupiętrowy, przeszklony most łączy dwie strony projektu, tworząc kasę teatralną i przestrzeń barową, a na południu przywrócono oznakowanie legendarnego nocnego lokalu Raymond Revuebar.
Przestrzeń zewnętrzna zapewnia ożywioną sfera publiczna w projekcie biurowym Sierra Quebec Bravo w Isle of Dogs. © SODA Studio
W Isle of Dogs, we wschodnim Londynie, SODA pracowała nad Sierra Quebec Bravo, trzynastopiętrowym budynkiem biurowym dla dewelopera General Projects: "Jest jak hałaśliwy młodszy brat w porównaniu z innymi obiektami biurowymi w okolicy" - mówi Potter, odnosząc się do pobliskiego Canary Wharf i innych bardziej korporacyjnych budynków. Na potrzeby tej modernizacji firma SODA wybrała zabawną paletę materiałów i kolorów, aby wprowadzić poczucie ciepła do różnych przestrzeni. Oprócz współczesnego coworkingu, projekt obejmuje kawiarnię na parterze oraz, zgodnie z naciskiem na dobre samopoczucie, specjalnie zbudowaną siłownię w piwnicy i rampę rowerową do wejścia do budynku. Na całej wysokości budynku znajduje się wielkoformatowy mural, zainspirowany kamuflażem "dazzle" używanym niegdyś przez wojsko do odwracania uwagi wrogów za pomocą odważnych wzorów. Dzięki poduszkom na siedzeniach na zewnątrz i licznym nasadzeniom projekt ten ożywia również przestrzeń publiczną.
Instalacja z 2021 roku w Belgii jest wynikiem współpracy z grafikiem Anthonym Burrillem. © Boumediene Belbachir
Jedną z innych kocepcji SODA, która ucieleśnia ducha współpracy, jest instalacja prac grafika Anthony'ego Burrilla w C-Mine w Genk w Belgii. Potter poznał Burrilla podczas jego kampanii crowdfundingowej na rzecz książki i zaiskrzyło owocnym przedsięwzięciem. Projekt pokazuje, co może się wydarzyć, gdy spotkają się dwa projektowe umysły.
Przekład tekstu: Helen Parton