Krajobraz handlu detalicznego uległ ogromnej zmianie i dywersyfikacji w wyniku sprzedaży internetowej. Obecnie istnieje znacznie więcej kanałów cyfrowych, w których prowadzona jest sprzedaż detaliczna, niż form stacjonarnych. Ma to również wpływ na architekturę i wygląd obiektów prowadzących sprzedaż regularną. Są one częścią wielokanałowej orkiestry, która powinna przyciągać uwagę klientów i inspirować ich do konsumpcji. Architekci i projektanci wnętrz sklepów detalicznych ponoszą zatem dużą odpowiedzialność za sukces biznesowy swoich klientów i dlatego muszą wykraczać daleko poza tradycyjne wyposażenie sklepów, a także angażować się w nowe media i trendy IT.
Kolejny znaczący wpływ na wymagania projektowe salonów wystawowych mają zmieniające się, znacznie zwiększone wymagania dotyczące doświadczeń. Festiwale z fantastyczną architekturą sceniczną, takie jak Tomorrowland, i pomysłowo zarządzane wydarzenia kulturalne, takie jak objazdowe wystawy sztuki światła, które odbywają się na całym świecie od kilku lat, oferują wielozmysłowe, wciągające doświadczenia z projekcjami na dużą skalę i integracjami wirtualnej rzeczywistości.
.
© Tomorrowland 2021
W porównaniu z tym wszystkim, większość konwencjonalnych sklepów detalicznych wygląda jak skamieniałe relikty z wcześniejszych epok geologicznych. Potrzebne są znacznie lepsze koncepcje przestrzenne dla doświadczeń, opowiadania historii i budowania społeczności. W rosnącej konkurencji o uwagę klientów, przyciągające wzrok prezentacje i prawdziwe punkty styku są potrzebne do budowania i utrzymywania najlepszych możliwych relacji z klientami.
Doskonałe renderingi i wizualizacje wnętrz znajdują zastosowanie w planowaniu architektonicznym, marketingu nieruchomości oraz cyfrowym handlu meblami i wystrojem wnętrz. W rezultacie wirtualne ilustracje coraz bardziej przewyższają rzeczywiste realistyczne możliwości w świecie analogowym. Czy nam się to podoba, czy nie, wymagania i nawyki oglądania zdecydowanie ulegają wpływom i zmieniają się w ten sposób, a wymagania w zakresie projektowania i kreatywności rosną.
Całość jest jeszcze bardziej napędzana przez rozwój platform metaverse. Tworzone są kompletne cyfrowe światy równoległe, w tym rozwój miast, architektura krajobrazu, sztuka, projektowanie, architektura i moda, których można doświadczyć za pomocą awatarów.
© Office Architecture of Binance. US Decentraland, Metaverse
Niemal każdy nowy smartfon posiada już interfejs rozszerzonej rzeczywistości. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby hybrydowe doświadczenie świata analogowego i cyfrowego było możliwe. W praktyce jednak wielu planistów i projektantów w ogóle nie wzięło tego pod uwagę. Rozważenie tego cyfrowego rozszerzenia naszych analogowych przestrzeni wsparłoby klientów w ich wyobraźni. Byłoby to szczególnie pomocne w dziedzinie projektowania wnętrz i architektury, gdzie wiele osób ma trudności z prawidłową interpretacją planów i wizualizacją ich jako trójwymiarowych przestrzeni. Szczególnie w przypadku koncepcji i projektowania sklepów, integracja światów fizycznych może zaoferować klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, przybliżyć im produkty i ułatwić ich zrozumienie.
Koncepcja i projekt punktu doświadczania mają nie tylko pozytywny wpływ na doświadczenie klienta, ale także na rolę odbiorców jako ambasadorów marki i multiplikatorów. W najlepszym przypadku sklepy firmowe oferują swoim klientom scenę do wyrażania siebie za pomocą Love-brand, słowa kluczowego: selfie i instagramowego miejsca.
© HP Decor (po lewej) i pendecor (w środku, po prawej).
Sprzedawcy detaliczni powinni również mieć możliwość wykorzystania swojego sklepu jako sceny pokazowej i wykorzystania go jako studia tworzenia treści, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dałoby to detalistom możliwość cyfrowego rozszerzenia przestrzeni stacjonarnej - nawet poza godzinami otwarcia - i wykorzystania jej na przykład jako studia zakupów na żywo.
Projekt sklepów musi umożliwiać sprzedawcom tworzenie najnowocześniejszych impulsów zakupowych, pozytywnie zaskakiwać kupujących, zapewniać im dobre samopoczucie i nawiązywać z nimi kontakt.
© Grafik autorstwa LiveShopping4U
Nie da się tego obejść: przyszłość (handlu detalicznego) jest wielokanałowa, społecznościowa i rozrywkowa. Zmieniające się zachowania i nawyki klientów związane z tym wszystkim muszą być zatem również uwzględnione w architekturze. Wymaga to współpracy twórców z kilku obszarów, od strategów marketingowych, menedżerów marki i treści po architektów i projektantów handlu detalicznego, projektantów sklepów i wizualnych merchandiserów.
Tylko razem mogą ożywić marki swoich klientów we wszystkich kanałach i sprawić, że sklep stacjonarny stanie się bardziej wartościowym punktem kontaktowym dla społeczności klientów.
© Flagowy sklep SAMSUNG 837. Decentraland, Metaverse
Przekład tekstu: Julia K.M. Greven